De meesten van ons hebben de afgelopen periode kunnen genieten van de vakantie. Een periode waarin we tijd hebben om te genieten, na te denken over ons leven, ons werk en wat ons echt gelukkig maakt.
HET GEHEIM VAN LANGER LEVEN!
Naast die overpeinzingen lees ik ook graag tijdens de vakantie en deze keer had ik het boek van Dan Buettner, HET GEHEIM VAN LANGER LEVEN bij me. Een ontdekkingsreis langs vier ‘blue zones’ in de wereld waar mensen langer, gezonder, gelukkiger en vitaler leven.
De leefgewoontes van de veelal extreem oude inwoners van Okinawa in Japan, Barbagia op Sardinië, Nicoya in Costa Rica en Loma Linda in Californië leverde me 7 levensverlengende inzichten op voor jezelf, maar ik zag meteen ook de vertaalslag naar je bedrijf of organisatie. Want in deze wereld van digitale transformatie is het minstens zo belangrijk om te kijken hoe gezond je organisatie nog is.
Kortere levensduur van bedrijven
Onlangs las ik een bericht over de teruglopende levensduur van veel bedrijven. Daar waar een bedrijf in 1958 nog een gemiddelde levensduur van 61 jaar had, was dat in 1980 al 25 jaar geworden. Momenteel is dat voor de Fortune 500 bedrijven inmiddels teruggelopen naar maximaal 10 jaar. Dat is in honderd jaar een levensduur die met 83 procent is afgenomen. De voorspellingen gaan zelfs zo ver, dat komende jaren 70 procent uit de lijst van de Fortune 1000 bedrijven zal verdwijnen.
Het is met name de exponentieel groeiende technologie, disruptie en de veranderende consumentenbehoeften die hieraan bijdragen. Bedrijven en organisaties moeten als gevolg hiervan een passende strategie, structuur en cultuur omarmen, die deze versnelde veranderingen aankan. Echter bedrijven en organisaties zijn een collectief van medewerkers en klanten/cliënten. En als we dat collectief duurzamer willen vormgeven, dan is het interessant om te kijken naar wat we kunnen leren van mensen die al heel erg lang leven zonder verlies aan autonomie, gebrek aan weerstand tegen externe druk en verstoringen.
7 Blue Zone inzichten voor betere prestaties in je bedrijf of organisatie
- Wat opvalt is dat men in deze gebieden vooral in het heden leeft en zich hier heel bewust van is (focus). Dit in combinatie met eenvoud, een sterk arbeidsethos, geen stress, een (gezamenlijk) doel in het leven en je vooral niet gek laten maken. Men leeft dicht bij de eigen interesses en eigen (sociale) waarden. Men vervult een duidelijke functie (zingeving). Dat noemt men in Okinawa ‘ikigai’, de reden om ’s morgens wakker te worden en in Costa Rica ‘plan de vida’. Het liefst natuurlijk een functie, baan, hobby waar je helemaal in op kunt gaan en je echt in een ‘flow’ komt. Meer daarover in het boek FLOW, van Dr. Mihály Csikszentmihalyi.
- Ze hebben oprechte aandacht voor het gevoel van anderen en hebben het gevoel dat ze zelf meetellen en onmisbaar zijn. Ze zijn daarbij aardig, onderhouden hun contacten, zijn gastvrij, blijven betrokken en luisteren naar anderen. Ze zorgen daarbij voor nauwe verbinding met familie en vrienden en vandaaruit zorgt men voor elkaar. Deze echte sociale (betekenisvolle) verbondenheid met elkaar en klanten is binnen veel bedrijven vaak heel beperkt. Wist je dat het stimuleren hiervan de productie van endorfine verhoogt en de aanmaak van het stresshormoon cortisol verlaagt. Het is zowel fysiek al psychisch gezonder. Iets voor anderen doen is de beste remedie tegen depressies. Een andere levensverlenger is humor. Lach met elkaar en wees buitengewoon positief, want dat verlaagt de bloedruk en verhoogt het aantal witte bloedlichaampjes. In mijn eerdere blog schreef ik al, dat daar waar het gezellig is en men geluk ervaart, willen ook klanten naartoe. Want, zoals verkopers weten, ‘a happy brain buys’.
- De onderzochte honderdjarigen aten overwegend gezond. Velen eten tot ze 80% vol zijn, vers, plantaardig en met weinig vlees. Ze drinken 1 of twee glazen rode wijn, groene thee en veel water. Regelmatige lichaamsbeweging en het eten van noten is een ander kenmerk. In Okinawa spreekt men wel van ‘Genki, genki, genki”, wat zoiets als ‘vitaliteit, levenskracht betekent”. Oftewel neem de fiets, loop i.p.v. zit en neem de trap. Een vooral volhouden! En een beetje yoga, tai chi, of tuinieren is daarbij helemaal optimaal. Bij veel bedrijven zou vitaliteit hoger op de agenda moeten staan. Maar start vooral klein met veel watertappunten, even lopen i.p.v. een interne mail, een fijn buiten terras en een gezonde lunch.
- De cultuur in deze gebieden heeft een hele grote impact op lang leven. Het zijn de tradities die het slechte verwerpen en het goede behoeden. Heb vertrouwen en omarm de gezamenlijke geschiedenis of geef deze actief vorm (company story)! Wat zijn de tradities in uw bedrijf of organisatie en is er een ‘wij-gevoel? Zet daarbij de verschillende generaties in hun kracht, zorg voor wederzijds respect en laat ze elkaar versterken. Dit is overigens ook de kracht van veel goedlopende familiebedrijven.
- As we de organisatie vergelijken met het menselijk lichaam, dan denken we vaak dat de ontstekingen/bedreigingen van buitenaf komen. Maar bij het lichaam komen veel ontstekingen van binnenuit door een verstoord evenwicht in het immuunsysteem. Oftewel hoe is het immuunsysteem van je bedrijf of organisatie, waar zitten of komen de ontstekingen en wat zijn de ontstekingsremmers?
- De mensen die lang leven zijn doorgaans flexibele doortastende vrije denkers die zich indien nodig snel aanpassen. Afwisseling en de mogelijkheid om iets nieuws te leren is daarbij een belangrijke factor. Hoe staat het bij jou met de afwisseling en de mogelijkheid om te leren?
- Geniet verantwoord van de zon om een tekort aan vitamine D te voorkomen. Combineer dit indien mogelijk met af en toe een moment gas terugnemen en uit te rusten. Realiseer als het ware je eigen ‘eiland in de tijd’ en laat dat vooral niet wachten tot de volgende vakantie. Een dagelijkse korte meditatie, een wandeling of een bezoek aan de ‘bedrijfstuin’ kan al een eiland zijn en verbetert tevens je concentratie. Waar zitten de ‘eilandjes in de tijd’ binnen of buiten jouw bedrijf of organisatie?
Veel succes en geluk! Wellicht zijn jullie straks wel een Blue Zone Company 😊
Geschreven door Jelle Ganzeveld