Geluksblog [1/4] – Expeditie Klantgeluk

Wij, Robèrt Guérain en Jelle Ganzeveld hebben deze zomer onze zinnen gezet op het begin van een ware Expeditie. Nee, geen spannende vakantie, maar een nieuw uniek project, Expeditie Klantgeluk genaamd.

Met Expeditie Klantgeluk (#EKG) investeer je als organisatie in betrokken medewerkers en gelukkige klanten. Met hen als ambassadeur, leg je de basis voor vruchtbare klantrelaties, behoud of groei van marktaandeel en omzet, plus gezonde resultaten.

Zo hebben we inmiddels een canvas ontwikkeld, het #EKG Kompas en een 1-daagse workshop voor bedrijven. Dit en nog veel meer gaan wij komende maanden lanceren op de website ExpeditieKlantgeluk.nl.

Daarbij lijkt het ons leuk, om jullie tevens mee te nemen in wat nou eigenlijk geluk is. Als er één woord is dat we vaak gebruiken, dan is het wel ‘geluk’. En toch weten we weinig over wat gelukkig maakt. Om de expeditie te starten en een basis te leggen voor het concept #EKG hebben wij dan ook vele bronnen geraadpleegd.

Graag delen wij met jullie een aantal van onze inspiratiebronnen. Leuk om te lezen en de inzichten te gebruiken richting je klanten, in je organisatie of persoonlijk.

The secret of true happiness

Ik kwam vorig jaar bij toeval het artikel ‘Revealed: the secret of true happiness’ tegen dat ik tijdens mijn studietijd in London had uitgeknipt uit een krant. Daarin vertelde Oxford professor Michael Argyle, dat hij dacht te weten, wat er nodig is om gelukkig in het leven te zijn. Terwijl zijn collega’s zich toelegden op de effecten van Prozac op depressieve laboratorium ratten, richtte hij zich op een vakgebied met meer voldoening. Volgens hem is ‘Geluk’ een raadsel dat filosofen altijd heeft beziggehouden, sinds Aristoteles ‘geluk’ identificeerde als het einde van alle menselijke activiteit. Welvaart en gezondheid ziet men daarbij als middelen om het te bereiken. Na 10 jaar studie ‘geluk’ bestudeerd te hebben, concludeerde hij dat de beste garantie voor levenslang geluk, iets is genaamd ‘serious leisure’. Een hobby of activiteit die je hele lichaam en geest bezighoudt. Het maakt niet echt uit wat het is, als het maar uitdagend is en boeit.

Flow

Dit is overeenkomstig met het ‘flow’ model van Mihaly Csikszentmihalyi. In dit model wordt de emotionele toestand weergegeven, waarin iemand zich kan bevinden gedurende het uitvoeren van een taak of activiteit. Dit gebeurt aan de hand van de twee wegingsfactoren “uitdaging” en “vaardigheid”, die tegen elkaar worden uitgezet. Vanuit het flow model omschrijft hij acht emotionele gemoedstoestanden waarin iemand kan verkeren. De ultieme toestand, waarbij mensen het gelukkigst zijn is die van “flow”. Dit is een mentale toestand waarbij men zich volledig focust op de activiteit of taak, waardoor deze met succes wordt uitgevoerd. Alleen bij een grote uitdaging en hoge vaardigheid kan de “flow” zich ontwikkelen.

Geluksactiviteiten

Volgens Argyle heeft geluk drie componenten; positieve emoties, zoals plezier, het ontbreken van negatieve emoties, zoals angst en een algemeen gevoel van tevredenheid met je leven. Een activiteit die hoog scoort op deze componenten is, dansen. Dit is zo omdat dansen drie belangrijke geluksfactoren combineert: beweging, muziek en sociaal contact. Andere zaken die hoog scoren zijn: vrijwilligers werk, teamsporten, religie/spiritualiteit, een liefhebbende relatie en socializen met vrienden en familie. Twee activiteiten die juist heel laag scoren zijn: TV kijken en een slechte relatie. Bij deze laatste twee is er denk ik zelfs een correlatie 🙂

Tot slot een mooie quote van Michael Argyle:

“The difference is unhappy people blame themselves when things go wrong, but happy people blame themselves when things go right”

Geschreven door Jelle Ganzeveld

2016-10-10T18:13:31+00:00